Zasady oceny i punktacji

Rating oparty jest o 13 jawnych kryteriów potwierdzonych publicznie dostępnymi dokumentami lub danymi:

1. Liczba trenerów współpracujących stale i na więcej niż 50% etatu lub jego godzinową równowartość (oznacza to iż jeden trener nie może reprezentować w ratingu więcej niż jednej firmy – celem tego kryterium jest eliminacja z ratingu firm, które nie mają własnej kadry trenerskiej i są jedynie pośrednikami pomiędzy klientem a trenerami-wolnymi strzelcami)
2. Łączne udokumentowane doświadczenie menedżerskie i eksperckie stałych trenerów – w latach
3. Łączne udokumentowane doświadczenie szkoleniowe stałych trenerów – w latach
4. Dyplomy szkół trenerskich lub certyfikacje trenerskie i coachingowe stałych trenerów
5. Liczba klientów szkoleń zamkniętych (ujawnionych z nazwy)
6. Liczba publicznie dostępnych listów referencyjnych (podpisanych nazwiskiem klienta i nazwą firmy)
7. Liczba książek napisanych przez trenerów (za książkę uznaje się utwór posiadający ISBN i wydany w profesjonalnym wydawnictwie).
8. Liczba opisanych (w publicznie dostępnych źródłach) projektów szkoleniowych zrealizowanych przez firmę (np. relacje, case’y projektów – min 5000 znaków na tekst)
9. Liczba opisanych (w publicznych źródłach) samodzielnych narzędzi szkoleniowych (np. narzędzia diagnostyczne, gry szkoleniowe, narzędzia decyzyjne)
10. Czy firma sprzedaje swój know how w postaci certyfikowanych licencji na swoje autorskie narzędzia (doświadczenie w takich kontraktach jest często symptomem wysokiej użyteczności posiadanych narzędzi)
11. Udokumentowane doświadczenie prowadzenia szkoleń dla grup międzynarodowych, albo realizacja szkoleń za granicą
12. Udokumentowane doświadczenie prowadzenia zajęć akademickich (magisterskich lub podyplomowych) o tematyce spójnej z zakresem oferty szkoleniowej
13. Obecność (i miejsca) w Rankingu Firm Szkoleniowych Gazety Finansowej (ranking odnosi się do wielkości firmy – np. jej obrotów czy liczby trenerów) oraz Rankingu Firm Szkoleniowcych Klubu Menedżerów HR (publikowany w Pulsie HR, oparty o rekomendację firm szkoleniowych zgłoszone przez ok. 800 menedżerów HR)

Dla każdego z kryteriów przyjęto górny limit punktów – by nie okazało że się że najwyższe oceny uzyskują firmy które są bardzo mocne tylko w jednym kryterium, a nie w wielu (np. firma która ma setki klientów a żadnego listu referencyjnego może nie być najlepszym wyborem).

Wagi

Kryteria nie były oceniane równo – stosowaliśmy wagi punktowe. Oto kilka ważnych informacjach o wagach i punktacji za poszczególne kryteria:

1. Statystycznie średnio największy wpływ na wynik miały: liczba posiadanych listów referencyjnych oraz łączne doświadczenie menedżerskie trenerów. Na trzeci miejscu znalazła się liczba klientów a na czwartym – doświadczenie dydaktyczne trenerów.
2. Waga doświadczenia menedżerskiego była dwukrotnie wyższa niż doświadczenia menedżerskiego – zwykle wiąże się ono bowiem z większymi kompetencjami.
3. Wysoki mnożnik wagowy miały kryteria: liczba napisanych książek, oraz liczba opracowanych autorskich narzędzi szkoleniowych – oba te czynniki świadczą o wysokich zasobach kompetencyjnych i know how trenerów.
4. Wysoko cenione było też pełnowymiarowe doświadczenie akademickie, realizacja projektów międzynarodowych oraz obecność w innych rankingach firm szkoleniowych.

Firmy szkoleniowe mogą, raz do roku, aktualizować przesłane nam dane (które będą publicznie dostępne na tej stronie). Wpływać to będzie na korekty punktacji ratingowej.